Bialowieza hooligans - Reisverslag uit Warschau, Polen van Henk Eshuis - WaarBenJij.nu Bialowieza hooligans - Reisverslag uit Warschau, Polen van Henk Eshuis - WaarBenJij.nu

Bialowieza hooligans

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

14 April 2008 | Polen, Warschau

Ik zit nu dus in Bialowieza, Polen met een groep van 18 bos en natuurbeheerders(bosbouwers :). We zijn hier om wat meer te leren over het oudste stukje bos van Europa. Van tevoren hebben we in groepjes al verschillende onderwerpen zoals wild, flora en bosbouw bekeken. En nu dus alles in het echt bekijken en nog meer leren van dit gebied.

We zijn vrijdagavond om half zes vertrokken met 2 busjes richting een plaatsje net over de grens Polen- Duistland. Daar hebben we 7 uur over gedaan. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om nog eens 10 uur te rijden van de ene kant van Polen naar de andere. Savond rond een uur of 8 waren we eindelijk aangekomen in het hostel in bialowieza. Het was helaas al donker maar we werde n wel verwelkomd door een luid concert van tientallen boomkikkers. Na een biertje zijn we lekker op tijd gaan slapen van een vermoeiende reis.
Zondagochtend zijn we met een aantal om zeven uur alweer op pad gegaan om de omgeving te gaan verkennen en hopelijk al wat wild te spotten. We zijn richting de grens met wit-rusland gelopen en op een gegeven moment waren we daar ook. We gingen daar bij de grenspaaltjes van Polen en wit-rusland staan. Dat hadden we beter niet kunnen doen. Want een paar minuten daarna kwam er al grenswacht op een quad aanrijden en die waren niet zo blij. We moesten onze paspoorten inleveren en daarna hebben ze een aantal paspoortnummers doorgebeld. Na een halfuur mochten we weer gaan gelukkig. We hebben toen niet echt veel wild gezien, wel een aantal vogelsoorten. Een paar hadden zelfs een volwassen zeearend zien bakkeleien met een ooievaar. Om 11 uur gingen we met zn allen met de busjes op pad naar een aantal plekken om vogels te spotten. Eerst gingen we naar het stuwmeer ten noorden van het gebied. Daar hebben we wel een aantal interressante vogels gezien zoals schreeuwarend, zeearend, visarend, blauwe kiekendief, buidelmees, kraanvogel, en nog wel wat soorten. Best wel vet om die te zien daar. Na het meer zijn we naar een oud stukje bos gegaan met de hoop om zeldzame spechten zoals de drieteenspecht te zien maar helaas niet gezien. Wel nog een mooie wandeling gemaakt. savonds zijn we in het dorp uit eten gegaan en hebben we lekker wild gegeten zoals wisent en edelhert, best lekker. Achteraf hoorden we dat dat zieke afgeschoten beesten zijn, misschien iets minder lekker. En na het eten gingen we buiten het hostel bier drinken omdat we binnen niet mochten drinken. Dat was heel gezellig totdat we last kregen van 2 dronken hangjongeren. Eerst vielen ze ons alleen een beetje lastig maar later kwamen ze weer terug en wouden ze oa ons bier afpakken. Dat deden we niet en ze begonnen te meppen. Ik heb nu een kleine bult op mn voorhoofd en iemand anders van ons een bloedneus. We zijn toen weer naar binnen gegaan. En in de tussentijd hebben ze een linkerbuitenspiegel van een van de busjes van ons getrapt. Na overleg met de hosteleigenaar hebben we de politie gebeld en even later waren die kerels opgepakt.

Vandaag zijn we naar het stricte reservaat geweest van bialowieza, dat is het meest ongerepte deel van zon 5000 hectare (niet echt veel als je bedenkt dat dit zo ongeveer het enige 'oerbos' is in europa). We zijn het gebied ingegaan onder begeleiding van de oud directeur van het nationaal park, hij heeft hier 50 jaar gewerkt dus een betere gids kun je niet krijgen. Vandaag was het ook nog eens stralend weer:). Het bos zelf is echt heel indrukwekkend. We zijn er ook precies op het juiste moment, alle voorjaarflora staat in bloei en bomen beginnen net in blad te komen. Het bos bestaat zelf uit voornamelijk eik, linde, fijnspar, essen, iepen. Het bos heeft een mooie leeftijdsopbouw van klein naar heel groot. Er staan veel eiken en lindes van meer dan een meter doorsnee en 40 - 50 meter hoog. Er ligt overal veel dood hout. En we hebben vandaag de drieteenspecht gezien, een spechtensoort die alleen in dit type bos voorkomt. Het bos is ook heel soortenrijk, er komen bijvoorbeeld ruim 1000 plantensoorten voor, 110 broedende bosvogelsoorten en 4 a 5000 soorten fungi. Ik heb een heleboel mooie fotos gemaakt. Maar helaas kan ik daar nu niks van laten zien want ik zit hier achter een supertrage pc met linux in het pools en dat snap ik niet helemaal :P
Vanmiddag zijn we na een tocht van 6 uur door het oerbos nog naar een kleine dierentuin geweest waar ze allerlei wild hebben wat hier voorkomt zoals wolven wisenten en lynxen. Dat was ook wel leuk om te zien maar we willen ze ook wel in het echt zien natuurlijk.
vanavond hebben we in een restaurantje lekker pizza gegeten. Daarna hebben we nog even fietsen opgehaald die we de komende tijd nog gaan gebruiken om het gebied in te gaan.
En net waren de polen die gisteren aan het rellen waren hier om een oplossing te zoeken voor het probleem. We hebben met de politie afgesproken dat we morgen langs zouden komen om een verklaring af te leggen en dat zij dan vervolgd zouden worden. Die relpolen hebben daar geen zin in omdat ze anders van school gestuurd worden (ze zijn toevallig ook bosbouwstudenten :S). Ze willen gewoon de schade betalen en de polite erbuiten houden. Wij gaan morgen lekker naar de politie toe. Ze kunnen dan wel dronken zijn geweest en nu spijt hebben maar daar trappen we niet in.

Afgezien van de relpolen is het hier donders gaaf, in het riviertje dat hier naast het hostel stroomt zit een beverburcht bijvoorbeeld en veel sporen van bevers. Fotos plaats ik wel als ik weer in Nederland ben :)

• 14 April 2008 - 20:56

Ma En Pa:

Ha die Henk,

Fijn dat de reis goed is verlopen en goed om van je ervaringen te vernemen.
    Jammer dat niet alle bosbouwstudenten zo welopgevoed zijn als jullie.
    Groetjes van je ouwelui.

ps Opa en Oma waren gisteren 60 jaar getrouwd zoals je weet. Een hoop kaarten,
    briefje van het Koninklijk Huis
    en vandaag een bezoekje van de burgervader
    (met een hoop pers in zijn kielzog).
    Donderdag een kleine receptie op de Vriezenhof en zaterdag een feestje, waar
    ze jou weer zullen zien.

• 15 April 2008 - 10:01

Marije:

dat is pas echt vechten om je bier:P
    ik ben zeer benieuwd naar de foto's

• 15 April 2008 - 14:24

Sander:

Heej Henk (en Ralph),
    Mooie verhalen weer hoor. Ik zie 't al helemaal voor me: Henk die knokt voor z'n bier :P.
    Moet wel zeggen dat ik, met het verder komen in het verhaal, steeds jaloerser word dat ik er niet bij ben. Maar niets aan te doen, iig gaaf dat jullie het zo lekker hebben!
    Groeten en veel plezier nog, Sander

• 15 April 2008 - 19:17

GjG:

Ey Henkie!

Tis ook wat met jou:P In aanraking met de grenswacht, vechten... oow oow oow:P haha:P Ik zie iig dat je goed bezig bent daar:D Ben al benieuwd naar de foto's;)

Groeten,
    Gerjan