Terug van Bialowieza - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Henk Eshuis - WaarBenJij.nu Terug van Bialowieza - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Henk Eshuis - WaarBenJij.nu

Terug van Bialowieza

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 April 2008 | Nederland, Wageningen

Ik ben weer veilig teruggekomen in Nederland :) En ik zal nog ff vertellen wat ik de rest van de dagen in Bialowieza gedaan heb.

Dinsdagmorgen ben ik met een paar mensen om half 5 opgestaan om wild te gaan kijken. We hadden ondertussen al mountainbikes gehuurd dus konden we wat verder weg. Ik ben samen met Ralph, Karin en Vena naar de achterkant van het kasteelpark gegaan en daar rondgelopen. Helaas hebben we daar niet veel wild gezien. Maar we hebben wel genoten van de mooie zonsopgang. We waren nog wat verder gelopen en wouden via een andere weg weer terug. Maar daar stond een hek, oeps we waren per ongeluk het stricte reservaat ingelopen waar je eigenlijk niet mag komen. Toen maar over het hek geklommen :P
Smiddags zijn we naar het Mammel Research Institute geweest. Dat is een instituut waar een heleboel wetenschappers, aio's en studenten onderzoek doen naar de beesten in het park. We hebben een aantal presentaties gehad van professoren die bijvoorbeeld onderzoek doen naar het gedrag van wolven in bialowieza of onderzoek naar de genen van de wisent. Daarnaast hebben we ook kunnen praten met een aantal phd'ers die daar onderzoek deden. Heel interessant allemaal. Wij als Bos en Natuurbeheerders met ecologie als richting zouden hier ook terecht kunnen, dus wie weet doe ik hier straks ook wel onderzoek :P.
S,avonds hebben we zelfgemaakte pasta gegeten en na een beetje chillen weer op tijd gaan slapen.

Woensdagmorgen hebben we de wekker nog een half uurtje eerder gezet zodat we om half 5 al op pad waren om wild te gaan kijken. Nu zijn we gaan fietsen in plaats van lopen. En dat daardoor hebben we ook wel veel meer beesten gezien. We hebben een paar zwijnen en 2 roedels edelherten gezien. En we hebben zelfs nog wisenten gezien. We zagen een groepje van 3 wisenten in een bosrand zitten langs een rivierdal. Toen ze schrokken omdat iemand hard zn fiets aan de kant gooide en heel hard wisenten riep konden we ze mooi het rivierdal over zien steken :P Aan het eind van de fietstocht zijn we nog naar het rivierdal gelopen naast het strikt reservaat, daar hebben we niet veel gezien maar hoog in een boom geklommen om van het uitzicht te genieten.
S'middags hebben we gezellig met zn allen buiten gelunched in het zonnetje. Daarna kon iedereen doen wat ie nog wou doen. ik heb nog het zebra zubra pad gelopen, een pad door moerasbos. Heel mooi met veel water, bloeiende planten, kikkers en hele grote elzen. En ik heb nog even mn laatste zlotys opgemaakt aan souvenirtjes zoals een flesje zubrowka, bison grass wodka met een echt grassprietje erin. S'avonds lekker hutspot gegeten en nog even gestressed om kapotte achterlichten van een busje te repareren. Daarna op tijd gaan slapen voor de terugreis.

Donderdagmorgen zijn we om 4.15 opgestaan om daarna om 5 uur weer te vertrekken richting Wageningen. Na dik 19 uur rijden en een paar hilarise moon en flashmomenten zijn we rond 12 uur savonds weer in Wageningen aangekomen :)

De relpolen hebben netjes de schade betaalt dus verder geen gedoe voor ons meer en zij kunnen als het goed is nog op de bosbouwschool blijven :P

Al met al een heel gave reis waar we veel geleerd hebben en veel lol gehad hebben. En ook nog eens 2 studiepunten verdiend :) Een staande ovatie voor Ralph en Karin die dit georganiseerd hebben :D

De fotos die ik gemaakt heb staan op http://eshuishenk.mijnalbum.nl

• 22 April 2008 - 08:20

Mirjam:

Hey Henk (en Ralph), Wat ontzettend gaaf!! Ik begin ook stik jaloers te worden :P dat ik die kans voorbij heb laten gaan. Maar jammer dan :). Geweldige foto's ook! veel liefs, Mirjam
    p.s je wordt ook wel blij van het zien van die enthousiaste bos-en natuurbeheerstudentjes (bosbouwers :) )op de foto's en laat staan jouw verhaal Henk!!!